Recensie De Nieuwsfabriek

Titel: De Nieuwsfabriek

Schrijver: Rob Wijnberg

Datum: 3-11-17

Cijfer: 6/10

‘De Nieuwsfabriek’ van Rob Wijnberg maakte me direct nieuwsgierig toen ik de flaptekst las. Ook de ondertitel, namelijk ‘Hoe media ons wereldbeeld vervormen.’ prikkelde me enorm. Tijd om te gaan lezen!

In ‘De Nieuwsfabriek’ deelt Rob Wijnberg zijn mening met ons over nieuws en journalistiek. Het boek bevat zes delen van verschillende onderwerpen. In elk deel vertelt hij zijn mening over een bepaald onderwerp met betrekking tot nieuws en de journalistiek. Wijnberg vindt vooral dat de journalistiek van tegenwoordig eigenlijk alleen maar reclame is, dat artikelen geen spannende invalshoeken meer bevatten, omdat er steeds snellere deadlines komen en dat er wanneer een gebeurtenis lang duurt (bijvoorbeeld de oorlog in Syrië) vaak maar heel weinig over bericht wordt. Alleen wanneer er iets heftigs gebeurd, is het een aantal dagen in het nieuws, maar vrij snel daarna hoor je er niks meer van. Wijnberg vindt ook dat we vanwege de alsmaar toenemende globalisering de termen binnen- en buitenland moeten schrappen. Wijnberg zou het liefste een digitale krant maken, vanwege de voornaamste reden dat dat een stuk goedkoper is.

Wijnberg vindt veel artikelen en interviews reclame. Zo geeft hij een voorbeeld van een interview met Beau van Erven Doren. ‘Stel nu eens dat de economiepagina’s hetzelfde zouden doen.’

Bij veel standpunten van Wijnberg dacht ik ik echt: wow ja, inderdaad. Dit boek heeft echt mijn ogen geopend. Ik heb ontzettend veel geleerd van dit boek. Bijvoorbeeld over het papegaaieneffect. Veel media kopiëren elkaar als het gaat om nieuws. Veel actualiteitenprogramma’s behandelen hetzelfde nieuws. Dat was me eerst nog nooit echt opgevallen, maar nu ik er zo over nadenk valt het me inderdaad meer op. Ik kijk nu met hele andere ogen naar het nieuws en de journalistiek. Net als Wijnberg vind ik dat nieuws allemaal niet zo hijgerig hoeft te zijn. Ik heb liever een goed artikel en dat ik een dag langer moet wachten.

Een citaat uit het boek: ‘Omdat alles in een oneliner, een pakkende kop, een filmpje van zestig seconden of een bericht van tweehonderd woorden moet passen, is het nagenoeg onmogelijk om nieuwe ideeën, onbekende argumenten en radicaal andere perspectieven aan te dragen in het publiekelijk debat.’ Dit citaat vind ik heel mooi en vooral heel erg passen bij het boek, omdat het eigenlijk in één zin zegt wat het algemene standpunt van Wijnberg is.

Wat ik niet snap, is dat Wijnberg aan het einde van het boek al zijn meningen eigenlijk nog een keer gaat herhalen. Hij vertelt hoe hij zijn droom-krant zou maken. Mijn vraag is daarom: Waarom doet Wijnberg dit? Naar mijn mening had hij dit allemaal makkelijk in de verschillende hoofdstukken kunnen stoppen. Hij geeft eigenlijk een samenvatting aan het einde van het boek en dat vind ik totaal overbodig. Graag zou ik zijn uitleg hiervan horen.

Ik vind ‘De Nieuwsfabriek’ heel erg langdradig. Ik kwam maar moeilijk door het boek. Dat komt omdat de schrijver heel lang om zijn punt aan het draaien is, lijkt het wel. Het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken van ongeveer twintig pagina’s. Elke hoofdstuk komt er een ander onderwerp aan bod. De mening van de schrijver had makkelijk gepast in vijf pagina’s, in plaats van twintig. Wijnberg haalt er zoveel details bij en na vijf bladzijden wist ik echt wel wat zijn standpunt is. Alles wat hij vervolgens zegt komt vrijwel op hetzelfde neer.

 

Deze recensie in gemaakt in opdracht van school.

 

Heb jij 'De Nieuwsfabriek' gelezen? Laat hieronder weten wat jij ervan vindt!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb